Tips levering- en inkoopvoorwaarden!

Een paar weken geleden is V&D failliet verklaard, de keten die niet weg te denken was uit de grote winkelstraten, is niet meer. 10.000 Mensen op straat, vele leveranciers gedupeerd en kleine leveranciers dreigden zelfs met omvallen. Dit geeft stof tot nadenken want hoe is het met uw bedrijf gesteld? Bent u afhankelijk van een grote afnemer – en zo ja, hoe is het dan met uw levering- en inkoopvoorwaarden gesteld? Avinci Advocaten geeft u een aantal tips vanuit het nieuwe zakendoen en uit ervaring van collega’s door om levering- en inkoopvoorwaarden op te stellen – en te updaten.

Tips levering- en inkoopvoorwaarden!

1. Betalingsvoorwaarden. Evalueer uw positie en/of die nog accuraat is gezien de huidige economische omstandigheden. Wat zijn uw betalingsvoorwaarden, wat is uw termijn? Werkt u met een incassobureau of wacht u netjes af totdat de leverancier betaalt om de relatie niet te verstoren? En is het niet beter (een gedeelte) vooraf te laten betalen? Bespreek het intern en kijk wat uw branche en concurrentie doet.

2.. Eigendomsvoorbehoud.

Partijen kunnen overeenkomen dat de eigendom van geleverde goederen pas wordt overgedragen op het moment dat er betaald is. Vaak zal dit de verkoper een grote mate van zekerheid geven. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn! Als geleverde goederen worden verwerkt of vermengd kan in bepaalde gevallen het eigendom alsnog teniet gaan.

3. Moment van betaling en eigendomsoverdracht

Zodra de eigendom van goederen is overgedragen aan de afnemer, verliest de leverancier een belangrijke zekerheid tot betaling. Zodra u de eigendom heeft overgedragen aan uw afnemer, verliest u uw verhaalsmogelijkheden. Indien de afnemer failliet gaat voordat betaling heeft plaatsgevonden is de leverancier slechts een concurrente schuldeiser.

4. Transportkosten en risico-overgang

Als u spullen levert of afneemt heeft u niet alleen met de koopprijs te maken. Transport, verzekeringen en mogelijke douaneformaliteiten kunnen voor onverwachte bijkomende kosten zorgen. Daarnaast is het erg belangrijk om duidelijk af te spreken op welk moment het risico van het transport overgaat van de leverancier op de afnemer. Dit moment hoeft immers niet gelijktijdig met de eigendomsoverdracht te zijn.

5. Toepasselijk recht

Het is niet altijd even duidelijk welk recht van toepassing is op een internationaal transport. Een rechtskeuze is voor veel geschillen de oplossing, maar zeker niet in alle. Zo kan buitenlands recht de werking van een rechtskeuzebeding verhinderen. Daarnaast kan het voorkomen dat er meerdere verschillende rechtskeuzes zijn gemaakt in meerdere toepasselijke algemene voorwaarden. Als blijkt dat er buitenlands recht op de overeenkomst van toepassing is, kan dit bij conflicten leiden tot zeer hoge juridische kosten met een onverwachte uitkomst. Door bij het opstellen van contracten grondig te werk te gaan, kan u in veel gevallen ongewenste verrassingen voorkomen.

6. INCOTERMS

Juist omdat er zoveel verschillende inkoopvoorwaarden kunnen worden gemaakt, is er een internationale standaard voor ontwikkeld: INCOTERMS. Dit zijn 3-letterige afkortingen die veelvuldig in contracten en algemene voorwaarden worden opgenomen. Elke verschillende INCOTERM brengt verschillende rechten en verplichtingen voor afnemer en leverancier met zich mee. De meest bekende zijn EXW en DDP. Een lettercombinatie DDP betekent onder andere dat de eigendom van geleverde spullen pas overgaat op de afnemer als ze bij hem voor de deur zijn bezorgd. Bij EXW gaat daarentegen de eigendom en het risico al op de koper over op het moment dat de vracht het magazijn van de verkoper heeft verlaten.Producten die ze vroeger bij een warenhuis als V&D kochten, schaffen ze nu bovendien vaak via internet aan. ‘Je zou het aantal filialen van V&D kunnen terugbrengen van 67 naar 27, en veel meer online verkopen’, zegt Van der Pijl. En in de winkels die overblijven? ‘Bijvoorbeeld op gebied van kleding een basislijn met maten neerleggen en een groot touchscreen ophangen voor bezoekers waarmee ze die producten rechtstreeks bij de fabrikant kunnen bestellen. Maar ik zie dat allemaal niet gebeuren. Bij V&D hebben ze echt geen idee wie hun klanten zijn, en de wil ontbreekt om erachter te komen.’

Wilt u ook eens weten waar u aan toe bent en of uw levering- en inkoopvoorwaarden nog accuraat zijn? Bel voor een afspraak of kom langs in ons pand op de locatie in de Oude Haven / Maasboulevard in Rotterdam.
Wij helpen u verder en zijn goed bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur omdat ondernemen nooit stopt.

CONTACT:

Oudehoofdplein 4, 3011 TM Rotterdam
010 4777755
010 4780909
info@avinci.nl
www.avinci.nl
VOLG ONS:

Twitter Facebook Linkedin

Avinci Advocaten – uw partner in juridische zaken

Tips levering- en inkoopvoorwaarden
Bron vermelding: Nu.nl, Dhr Christiaan Mensink GMW Advocaten, Maatwerk jurist.