Negatieve recensie onrechtmatig

Heel vervelend en misschien wel herkenbaar: er wordt een negatieve recensie op Google, Google Maps of via een social media kanaal over uw bedrijf of praktijk gezet. U kunt het er niet zo maar van af halen (of helemaal niet) maar uw reputatie of naam is wel besmet of raakt beschadigd. Onlangs heeft de rechtbank besloten dat een Negatieve recensie onrechtmatig was omdat desbetreffend persoon geen ervaring had met het bedrijf maar het op de persoon speelde. Wat kunt u hier tegen doen? En is het zinvol om een rechtszaak aan te spannen?

In onderstaande zaak oordeelt de voorzieningenrechter dat recensies (in casu te vinden op Google en Google Maps) onrechtmatig zijn, wanneer deze niet zijn gebaseerd op daadwerkelijke ervaringen met een bedrijf.

Negatieve recensie onrechtmatig

Op IE-forum is het gehele artikel over dit kort geding gepubliceerd dat we met u ter inzage delen. Het gaat namelijk om een recensie die is geplaatst, zonder dat er een ervaring met het bedrijf is geweest, maar puur gebaseerd op emotie en een geschil die eigenlijk niets met het bedrijf te maken heeft. Niet alleen wordt door de recensie de naam van desbetreffend persoon aangetast maar waarschijnlijk worden potentiële kopers afgeschrikt en zal ze schade oplopen. Nadat men gesommeerd werd de recensie te verwijderen, hebben ze daarna alsnog een reactie geplaatst. Ook is de recensie (de tweede) niet gebaseerd op een ervaring die ze met het bedrijf hadden maar persoonlijk en is men bang dat er nog een onrechtmatige recensie wordt geplaatst. Er is gevraagd om een onthoudingsverklaring te tekenen om dit soort smaad te voorkomen. Ondanks dat de tweede recensie daarna toch is verwijderd, wordt het verbod op het plaatsen van recensies die niet zijn gebaseerd op een daadwerkelijke ervaring met het bedrijf  toegewezen. Het bedrijf is niet namelijk overtuigd van de onrechtmatigheid van haar handelen en heeft geweigerd om een onthoudingsverklaring te tekenen. Het kan niet dan ook niet worden uitgesloten dat men weer een soortgelijke Google-recensie zal plaatsen en de verklaring dat zij die intentie niet heeft, is dus niet voldoende.

Lees de gehele uitspraak op: https://www.ie-forum.nl/artikelen/google-maps-recensie-moet-zijn-gebaseerd-op-daadwerkelijke-ervaring-met-bedrijf.

Wij krijgen steeds meer zaken die te maken hebben over reputatieschade of conflicten over social media. Heeft u vragen over social media, entertainmentrecht of intellectueel eigendom en wilt u weten hoe het zit en wat uw rechten zijn? Dan bent u aan het goede adres want Meester A. Hansen heeft bovenstaande zaak succesvol behandeld  en gewonnen. Neem contact op:

 

Negatieve recensie onrechtmatig

Avinci Advocaten geeft u in bovenstaand artikel de laatste updates uit haar jurisprudentie met bronvermelding uit Recht.nl,  Officiele Bekendmaking, IE forum en Rechtspraak om u op de hoogte te stellen over de laatste ontwikkelingen op dit rechtsgebied.

En mocht het ondanks alle voorzorgen toch nog mislopen, dan staat Avinci Advocaten u graag terzijde bij het oplossen van een conflict. In eerste instantie door te proberen in onderling overleg tot een acceptabele oplossing te komen. Mocht dat niet lukken en is de gang naar de rechter niet te vermijden, dan strijdt Avinci Advocaten voor het maximale resultaat. Binnen kantoor is veel kennis over en ervaring in het procesrecht aanwezig zodat u veilig langs de klippen van een procedure wordt geloodst.

Neem contact op  010-4777755

Avinci Advocaten heeft bovenstaand artikel samengesteld uit haar jurisprudentie om u op de hoogte te stellen over de laatste ontwikkelingen op #arbeidsrecht #avinciadvocaten #bedrijfsadvocaat #dutchdebtsincasso

Heeft u nog andere vragen? Avinci Advocaten heeft voor ieder conflict of probleemgeval een aparte desk opgericht, bekijk deze andere sites ook:

Negatieve recensie onrechtmatig